Pit Roczny. Skąd ściągnąć bezpłatny program do rozliczeń?

Poniższy tekst dotyczy rozliczeń za tok 2006. Zobacz także: Pit roczny 2007. Jak to zrobić?

14.03.2007
Półmetek pit-ów za nami, niektórym podatnikom pojawia się gęsia skórka, część zaczyna wymachiwać rękoma, a reszta uśmiecha się, bo już wie, kto ten pit sporządzi. Można jednak rozliczyć pita samemu - spróbujmy to zrobić metodą Adama Słodowego.

Do wypełnienia pita potrzebny nam będzie komputer i drukarka. Długopis możemy sobie darować. Program komputerowy ścigamy np. z witryny pit.dobry.pl (bezpłatny dla wypełniających deklaracje podatkowe dla siebie i dla osób bliskich) oraz informacje o dochodach z roku 2006. Będą to głównie PIT-11/8B z umów o pracę, zlecenia, o dzieło czy praw autorskich, lub PIT-40A/11A z ZUS z emerytur i rent lub z wypłat za okres zwolnień chorobowych.

Nie będziemy w naszych rozważaniach zajmować się szczególnymi sytuacjami, nie pojawi się w artykule nic, co mogłoby zabić entuzjazm młodego duchem adepta sztuki pitologicznej. Obliczenia matematyczne nie będą wykraczały poza umiejętności zdolnego dziesięciolatka, poza tym kalkulator jest dozwolony.

Dokumenty źródłowe - PIT11/8B, PIT40A/11A

Skoro mamy już przygotowane miejsce pracy, poświęćmy jeden akapit stronie teoretycznej. Jeżeli pracowaliśmy cały rok u jednego pracodawcy, otrzymamy tylko jeden d (PIT11/8B). Zwykły pit z umowy o pracę zawiera 6 (słownie: sześć) interesujących nas liczb. Przychód (pole 34), koszty uzyskania przychodu (35), dochód (36), pobraną zaliczkę (37), ubezpieczenia społeczne (75) i ubezpieczenie zdrowotne (76).

Nie wnikając w to, co oznaczają przychód i koszty uzyskania przychodu, pierwszą i drugą liczbę pomijamy i zajmiemy się dochodem do opodatkowania. Będzie on nam potrzebny do obliczenia podatku według skali podatkowej. W naszym przypadku dochód minus ubezpieczenia społeczne (36-75). Tak obliczoną podstawę do opodatkowania podstawiamy do wzoru ze skali podatkowej: 19% podstawy obliczenia minus kwota 530,08.
To niestety jeszcze nie koniec, od obliczonego w tej sposób podatku odejmujemy ubezpieczenie zdrowotne (76) i porównujemy wynik z zaliczką na podatek, jaką potrącił nam pracodawca (37). Jeżeli pracowaliśmy w jednym miejscu cały rok, powinniśmy otrzymać wynik bliski liczbie 0, nie więcej niż kilka złotych.

Przykład: osoba samotna z pensją minimalną 900 zł brutto, zatrudniona przez cały rok w jednym zakładzie, nie dojeżdżająca do pracy.
- przychód (35) - 10.800,00 zł
- koszty uzyskania przychodu (36) - 1.227,00 zł
- dochód (37) - 9.573,00 zł
- zaliczka na podatek (37) - 228,00 zł
- ubezpieczenia społeczne (75) - 2.020,68 zł
- ubezpieczenie zdrowotne (76) - 680,40 zł.

Obliczenia: 9.573,00 - 2.020,68 = 7.552,32 x 0,19 - 530,08 = 904,86 - 680,40 = 224,46, zaliczka potrącona na podatek wyniosła 228,00, zatem mamy około 4 zł nadpłaty. W rozliczeniu rocznym łączną podstawę do opodatkowania i obliczony podatek trzeba zaokrąglić do pełnych złotych (objaśnienia w treści pól).

Proste, prawda? Dochód z emerytury bądź renty będzie jeszcze łatwiejszy, bo nie ma kosztów uzyskania przychodów ani ubezpieczeń społecznych. Interesują nas zatem tylko trzy liczby: przychód/dochód (pole 33), ubezpieczenie zdrowotne (38) i zaliczka na podatek (45), jeżeli pole 45 jest puste, to (34). Skoro umiemy już obliczać podatek, warto zacząć wypełniać pit. Jedyna trudność, jaka nam pozostała, to przenieść omawiane wyżej liczby do odpowiednich pól deklaracji PIT-37.

Deklaracja PIT-37

Deklarację PIT-37 wypełniają podatnicy, którzy nie osiągali przychodów z działalności gospodarczej, najmu, dzierżawy, nie musieli doliczać dochodów małoletnich dzieci oraz nie obniżali dochodów o straty z lat ubiegłych.

No to przenosimy:
- wynagrodzenia z umowy o pracę - część C1.1
- emerytury / renty - część C1.2
- umowy zlecenie, o dzieło - część C1.3
- prawa autorskie - część C1.4
- zasiłek dla bezrobotnych, wypłacone z ZUS chorobowe, inne źródła - część C1.5

Jeżeli mamy dwa źródła przychodów tego samego rodzaju, np. umowy o pracę, sumujemy wartości i łącznie wpisujemy do wiersza 1 w części C1, kilka umów zlecenie - łącznie w wierszu 3. Jeżeli jednocześnie mamy umowę o pracę, zlecenie i zasiłek dla bezrobotnych, odpowiednio wypełnimy wiersze 1, 3 i 4.

A co z ubezpieczeniami społecznymi i ubezpieczeniem zdrowotnym? Sumujemy wartości z różnych źródeł i jedną kwotę wpisujemy ubezpieczenia społeczne (pole 87), a ubezpieczenie zdrowotne (102). Z obliczonego podatku (110) mamy prawo przeznaczyć 1 procent na rzecz organizacji pożytku publicznego - zasady wpłat umówiono w artykułach: Przekaż 1 procent swojego podatku i pomóż lepiej pomagać
oraz Przekaż 1 procent swojego podatku na przekór rządzącym.

W tym momencie warto rzucić okiem na pole 114 i 115, jest to ostateczna kwota podatku do zapłaty bądź zwrot nadpłaty podatku. No i niestety, sama technologia nie wystarczyła, żeby podpisać deklarację, potrzebny nam będzie jeszcze zwykły długopis.

- Zobacz: Broszura informacyjna do zeznania PIT-37 o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w 2006 r.