2006.08.23 Umowa o pracę na zastępstwo

Charakterystyczną cechą tej formy zatrudnienia jest elastyczność i co jest rzadkością w naszym pracodawstwie, to rozwiązanie nie wyróżnia żadnej ze stron. Zarówno pracodawca jak i pracownik otrzymują cenne atuty.

Czym jest umowa na zastępstwo?

To rodzaj umowy na czas określony. Zawiera się ją w szczególnych okolicznościach, głównie na czas usprawiedliwionej nieobecności stałego pracownika, np. podczas pobytu w szpitalu, urlopu wypoczynkowego, macierzyńskiego bądź wychowawczego. Umowa na zastępstwo powinna imiennie wskazywać pracownika, którego obowiązki będzie pełnić zastępca, a także powód zastępstwa, bądź spodziewany okres trwania.

Atuty umowy na zastępstwo okiem pracodawcy

  • rozwiązanie umowy za wypowiedzeniem trzy dni,
  • umowa jest automatycznie rozwiązywana wraz z powrotem stałego pracownika do pracy,
  • sprawdzenie w działaniu potencjalnego pracownika, (takie żywe CV),
  • kolejne umowy na zastępstwo nie skutkują koniecznością zawarcia umowy na czas nieokreślony,
  • jeżeli zatrudniona pracownica-zastępczyni zajdzie w ciążę, umowa nie przedłuża się automatycznie do dnia porodu,
  • pracownikowi nie przysługują dwa dni na poszukiwanie pracy.

Zalety umowy na zastępstwo dla pracownika

  • rozwiązanie umowy za wypowiedzeniem trzy dni (nie trzeba przerywać poszukiwań stałej pracy),
  • pensja porównywalna z wynagrodzeniem zastępowanego pracownika,
  • szansa na praktycznie zaprezentowanie swoich umiejętności,
  • brak zobowiązań pracodawcy wobec pracownika pobudza zapotrzebowanie na takich pracowników.

Jak można zauważyć część rozwiązań tej formy zatrudnienia jest korzystna zarówno dla pracodawcy, jak i pracownika. Nakładając na pracodawcę mniej zobowiązań, ustawodawca wpłynął pobudzająco na decyzję o zatrudnianiu tymczasowych pracowników. Osoba, która znajdzie takie zatrudnienie, po pierwsze ma szanse zdobyć uznanie w nowej firmie i pokazać w praktyce swoje umiejętności za godziwą płacę. Jednocześnie z drugiej strony wcale nie musi rezygnować z kontynuowania poszukiwań stałej pracy. Rozwiązanie umowy na zastępstwo w trzy dni robocze, to nie tylko atut pracodawcy, to mocny argument w ręku pracownika, który, w przypadku znalezienia stałej pracy, może praktycznie odejść z firmy w każdej chwili.