2006.07.31 Czy rozpocząć w Polsce własną działalność gospodarczą?
kalem.jpg

Chcesz rozpocząć działalność? ZUS nie musi jej na starcie storpedować. Składki na ZUS wynoszą 762,06 zł, ale możesz płacić tylko 259,23 zł. Plusy i minusy takiej decyzji. Zrób bilans zysków i strat zanim wyjedziesz z kraju.

Czy można pisać o działalności, przepisach, składkach czy podatkach zrozumiale? Nie jestem pewien. Każdy księgowy czuje się zmuszony ująć w zdaniu wszelkie zdarzenia, które mogłyby się pojawić. Bez ulegania presji, że czegoś nie dopowiem, lęku, że ktoś weźmie ten tekst za pewnik, nie uwzględniając wszystkich czynników. Trudno, zamknijmy oczy… i hop na głęboką wodę.

Wymagania

Jeżeli spełniasz łącznie trzy wymagania:
- rozpocząłeś działalność po 24 sierpnia 2005 r.,
- w okresie 60 miesięcy kalendarzowych przed dniem jej rozpoczęcia nie prowadziłeś innej działalności pozarolniczej,
- nie będziesz wykonywać działalności na rzecz byłego pracodawcy (tzw. samozatrudnienie)
wówczas składki na ZUS wyniosą cię razem: 259,23 zł (bez składki na ubezpieczenie chorobowe), a po upływie 24 miesięcy powrócą do "normy": 762,06 zł (ze składką na ubezpieczenie chorobowe).
Tak naprawdę jest jeszcze więcej warunków do spełnienia, np. że masz 18 lat, posiadasz polskie obywatelstwo, lub jesteś obcokrajowcem-rezydentem, posiadasz koncesje lub zezwolenia gdy są wymagane… ale miały być trzy wymagania, no to kropka.

Oczywistym plusem wyboru tej formy opłacania składek na ZUS jest to 500 zł, które miesięcznie pozostaje w twojej kieszeni. Masz 2 lata na rozkręcenie firmy, zdobycie nowych klientów, kontaktów, doświadczenia, a w pierwszych miesiącach działalności to naprawdę cenne atuty. Minusów jest niewiele, lub wcale, gdy założymy, że obecnie jesteś bez pracy.

Opłacanie ubezpieczenia od tak niskiej kwoty praktycznie wcale nie wpłynie na twoją emeryturę. Nie możesz także liczyć na świadczenie chorobowe za czas swojej niedyspozycji. Nawet gdy zdecydujesz się płacić ubezpieczenie chorobowe (6,61 zł) - prawo do świadczeń uzyskasz dopiero po 180 dniach, a i to pod warunkiem, że terminowo i w pełnej wysokości opłacałeś składki. Gdy spełnisz te wymagania dowiesz się, że podstawą wypłaty świadczenia będzie zaledwie 269,73 zł.

Policzmy koszty

Jeżeli do tej pory pracowałeś wyłącznie na etacie, będziesz musiał przestawić się na nowe tory. Własna działalność to zupełnie inny sposób myślenia. Plus: Nie masz limitu wynagrodzenia, możesz zarobić ile chcesz. Minus: Możesz dołożyć do interesu. Wydasz więcej niż zarobisz.
Żadne poniesione straty nie zwolnią cię od obowiązku comiesięcznego wpłacania składek na ZUS. Pamiętaj jednak, że po opłaceniu składki na ZUS (ok. 260 zł), faktycznie wpłaciłeś już zaliczkę na podatek dochodowy 147,61 zł.

Jeżeli doszedłeś już do tego miejsca zastanów się teraz nad specyfiką wybranej działalności:

- czy będzie to handel, produkcja czy usługi,
- czy potrzebujesz kapitału na uruchomienie działalności, a może wystarczy, że włożysz własny zapał i umiejętności,
- czy będziesz potrzebował lokalu, jaki jest koszt jego wynajęcia i utrzymania,
- ile będzie cię kosztowało wyposażenie lokalu, zakup narzędzi bądź sprzętu, instalacja telefonu, dostęp do internetu,
- czy dysponujesz samochodem, jakie koszty będziesz regularnie ponosił na paliwo i eksploatację,
- w jaki sposób będziesz docierał do klientów, czyli ile pochłonie promocja i marketing,
- kto zajmie się księgowością, lub ile to będzie kosztować.

Zanim otworzysz działalność odwiedź Biuro Pracy (tam gdzie wypłacają "kuroniówki") i zapytaj o projekty unijne wspierające Małą i Średnią Przedsiębiorczość (MSP). Nie licz, że sfinansujesz w ten sposób zakup samochodu, ale być może pomogą ci sfinansować zakup niezbędnych urządzeń, narzędzi czy wyposażenia biura. Prawie każdy projekt unijny zawiera także finansowanie pomocy prawnej, nawet do 70 proc. poniesionych na ten cel wydatków.
Krawcowa (32 lata), która złożyła taki wniosek kupiła maszynę do
szycia z hafciarką za 13.500 zł, w zestawie z laptopem, Urząd Pracy sfinansował jej 11.000 zł. Taką samą kwotę uzyskała na działalność projektantka mody (28 lat), którą przeznaczyła na zakup trzech maszyn. Trzeci przedsiębiorca (35
lata), który zamierza świadczyć usługi budowlane ostatecznie uzyskał środki w wysokości 7.000 zł, które w całości przeznaczył na narzędzia.

Biznes Plan

Wymuszany przez wykładowców na zajęciach, wymagany przy każdej decyzji kredytowej przez bankowców, ogólnie niedoceniany biznesplan, choć nie jest żadnym panaceum na sukces, przyniesie ci wiele korzyści. Przede wszystkim wykorzystaj go skalkulowania swojej marży (w handlu) lub cen za twoje wyroby czy usługi, ale także, do postawienia sobie celów, które krok po kroku zamierzasz osiągnąć. Ilu klientów musisz zdobyć, ile towaru sprzedać, jaki ustalić poziom cen, a także ile czasu dajesz sobie na ponoszenie strat, by w końcu działalność zaczęła przynosić zyski.

Nie musisz ograniczyć swojej działalności do jednej tylko formy zarobkowania. Jeżeli chcesz otworzyć biuro turystyczne, pomyśl też o pośrednictwie ubezpieczeniowym, jeżeli to ma być handel art. spożywczymi, to może także kącik prasowy. Oczywiście nie ma sensu zabezpieczać się na każdą ewentualność: Handel Hurt-Detal, Export-Import, Mydło i Powidło. Jak zawsze zdaj się na rozsądek. Przy rejestracji firmy i tak będziesz musiał posłużyć się (PKD) Polską Klasyfikacją Działalności.

A jeśli tak?

Inwestuj w siebie. W księgarniach znajdziesz wiele podręczników jak osiągnąć sukces. Mimo że to zaledwie teoria, nie możesz zaniedbać tej lekcji. Jak zdobyć klienta, i jak go utrzymać? Jak zadbać o asortyment, jak go zaprezentować? Do kogo kierować ofertę i jakie ten "segment" ma oczekiwania? Nie musisz wykupić połowy pozycji w księgarni, od czego są czytelnie, biblioteki lub przyjaciele. Nie oszukuj się, bez wysiłku nie uczynisz działalności gospodarczej podstawowym źródłem dochodów. Ostatecznie i tak ocenę wystawi ci rynek.

Przeanalizuj swoje nastawienie, nie podchodź do własnej działalności z nadmiernym optymizmem, trzeźwo oceniaj fakty. Ale nie ulegaj pesymizmowi i nie słuchaj "życzliwych przyjaciół". Do odważnych świat należy, możesz go podbić, droga otwarta. Ten ruch należy do ciebie.

Dla dociekliwych:
- (Dz. U. Nr 150 / 2005, poz. 1248): http://www.abc.com.pl/serwis/du/2005/1248.htm
- ulga dla nowych firm: http://www.pit.pl/pages/i/249.php
- aktualne składki ZUS: http://www.zus.pl/niusy/inf008.htm
- wskaźniki podatkowe: http://www.wskazniki.pit.pl
- obowiązek używania kasy fiskalnej pojawi się, gdy w pierwszym roku działalności przekroczysz 20.000 zł przychodu, wyłącznie dla osób prywatnych, bądź rolników
- obowiązek zarejestrowania się jako płatnik vat, gdy przekroczysz 39.200 zł, jednak gdy założyłeś działalność w ciągu roku, limit proporcjonalnie się zmniejsza wg wzoru: 39.200 / 365 x liczba dni prowadzenia działalności w tym roku